Wat betekenen de symbolen op de verpakking van cosmetica?

Velen van ons hebben uren doorgebracht om in winkels cosmetica te testen en vergelijken maar realiseren zich niet dat de symbolen op de doosjes van cosmetische producten veel informatie bevatten die misschien niet zo duidelijk voor iedereen is.

Europese verordening betreffende cosmetische producten

In juli 2013 is de laatste Europese regelgeving betreffende cosmetische producten (1223/2009) in werking getreden, waardoor eindelijk de wetgeving van alle Europese landen geharmoniseerd is, en zo zorgt voor het meest restrictieve en veilige systeem ter wereld om te zorgen voor een hoog niveau van bescherming van de gezondheid van de consument .

Een van de onderwerpen die in de verordening opgenomen is, is de etikettering. Het geeft een zeer duidelijk  overzicht van de informatie die moet worden opgenomen in de etiketten van cosmetica: productnaam , omschrijving , gebruiksaanwijzing en waarschuwingen. Ook de naam of de handelsnaam en het adres van het bedrijf die verantwoordelijk is voor het in de handel brengen van het product dient duidelijk vermeldt te worden.

 INCI

sublimeINCI.001

De INCI lijst van cosmetische ingrediënten formule vermeld in afnemende volgorde de concentratie  van ieder ingrediënt in de formule. Dus het eerste ingrediënt zal in hoogste mate aanwezig zijn en als je kijkt is dit meestal water ( vermeld als water of acqua ).

 Batchnummer

Het batchnummer zorgt ervoor dat ieder cosmetica product kan worden geidentificieerd en de datum van fabricage achterhaald. Dit zorgt voor traceerbaarheid vanaf het productieproces tot aan het bereik bij de eindverbruiker.

 netto inhoud

contenidoNetoNet of nominale inhoud van een product is de inhoud exclusief verpakking en het gebruik van dit logo geeft aan dat het bedrijf een systeem voor de statistische registratie per product gewicht of volume hanteert en zorgt ervoor dat de minimale inhoud is niet minder is dan aangegeven .

Barcode

codigo-barrasBLOG

De barcode wordt gebruikt voor commerciële doeleinden en is nodig voor de identificatie van het product bij het verkooppunt .

PAO

PAODe PAO ( Period After Opening) is de periode na opening dat het product veilig is kan en zonder enig risico door de consument kan worden gebruikt. De PAO is meestal aangegeven in maanden en de meest voorkomende is 6 of 12 maanden ( 6M of 12M ) . De verordening voorziet in het gebruik van de datum van minimale houdbaarheid ( of expiratie ) in de etikettering. Tijdens de aangegeven periode kan het cosmetische product, mits op juiste wijze opgeslagen , veilig worden gebruikt worden en blijft zijn functie vervullen, maar het geeft de optie voor producten de minimale duur van 30 maanden hebben om PAO te hanteren, wat uiteraard de voorkeur geniet van bijna alle fabrikanten.

 Groene Punt

ECOBLOGDit logo op een verpakking betekent dat de onderneming die het product op de markt brengt in sommige landen, bijdraagt aan de financiering van de selectieve ophaling, sortering en recyclage van huishoudelijke verpakkingen. Voor Nederland, waar afvalinzameling niet op deze manier werkt, heeft dit symbool geen betekenis.Gebruiksaanwijzing en waarschuwingen

Gebruiksaanwijzing en waarschuwingen

instruccionsBLOGDit symbool geeft aan dat de wijze van gebruik en de waarschuwingen vermeldt zijn in een bijsluiter die  in het doosje zit.

Kende u deze informatie die op de verpakking staat al?

Meer weten over ons merk? Neem contact op met ons op info@singuladerm.nl

LNKDIN

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s